מאחורי התסריט של הסדרה אבודים
מעט מאוד סדרות הצליחו לשחזר את ה'הייפ'
שעוררה "אבודים" (או בשפת המקור: Lost) כששודרה לראשונה. במשך
שש עונות הצליחה "אבודים" לרתק מיליוני צופים למסך בניסיון לחבר פרט
לפרט ולהבין מעט את העלילה הסבוכה. למעשה, העלילה מורכבת משלל עלילות משנה השזורות
זו בזו בצורה מופלאה. לא סתם רבים מחובבי הסדרה מעידים שצפו בה יותר מפעם אחת.
כמות הפרטים הקטנים (והגדולים) המופיעים בה, מתגלים בצפייה שנייה כמעין רמזים
מטרימים להסתבכות העלילתית העתידה לבוא. הרבה מהקרדיט ליצירה הטלוויזיונית הזו
מגיע לבמאי והיוצר ג'יי ג'יי אברהמס, שבפילמוגרפיה המרשימה שלו כתסריטאי נמצאים גם
שוברי קופות דוגמת ארמגדון והסרט האחד עשר בסדרת סרטי "מסע בין כוכבים",
הנקרא בפשטות "סטארטרק".
שש עונות, 121 פרקים
העובדה כי בתחילתה של הסדרה לא היה ידוע
כמה עונות מתוכננות, מפליאה נוכח כמות הפרטים, המשמעויות והשאלות המועלות עוד
בעונה הראשונה. עבור אלו מאיתנו שעדיין לא מכירים את הסדרה (ואם עדיין לא צפיתם
בה, מהרו לעשות זאת!) אפשר לספר כי מדובר בסדרת מתח (ולא מעט מיסתורין) המתארת את
קורותיהם של ניצולי טיסת אושיאניק 815 מאוסטרליה ללוס אנג'לס. לא ברור איך, אבל
המטוס עליו שהו התרסק על אי לא מוכר בו אורבות להם סכנות וחוויות שייאלצו אותם
לבחון מחדש את יחסיהם עם העולם ואת היחס בינם לבין עצמם. למעשה, גם אם ננסה להכיל
את העלילה לכדי תקציר הגיוני ומסודר, נתקשה מאוד לעשות זאת. נראה כי מאחורי התסריט
של הסדרה אבודים ניצבו התסריטאים מול אתגר רציני, בעודם מנסים לחבר את הפרטים
שהתגלו לצופים בעונה הראשונה לאלו שיתגלו בעתיד.
הספוילרים לא יגרעו מההנאה
אגב, צאו מנקודת הנחה שגם אחרי קריאת
הדברים הללו (וכמות הספוילרים שאין אלא לעסוק בהם) אם עדיין לא צפיתם בסדרה, תוכלו
לעשות זאת בהנאה מלאה. רק אל תתנו לאף אחד לגלות לכם את הסוף... בעונה הראשונה יש
25 פרקים המורכבים ממבנה קבוע פחות או יותר. בכל אחד מהפרקים אנחנו מתוודעים לדמות
אחרת מבין הניצולים באמצעות מעקב אחריה בעודה על האי והצצות (פלאשבקים) לחייה של
הדמות בתקופה שקדמה לטיסה.
פילוסופים מהמאה ה-17
כמו כל קאלט, גם ל"אבודים" יש את
המאפיינים שבין השורות, המסייעים להפיכתה לאלמותית. מלבד ביקורת על טבעו של האדם
ועל בחירות של פרטים וקבוצות, ישנו גם עניין השמות. אחת הדמויות הראשיות לאורך כל
הסדרה היא דמותו של ג'ון לוק, בגילומו של טרי אוקווין. השם הוא רפרנס מפורש להוגה
אנגלי מפורסם שעסק רבות בפילוסופיה של הפוליטיקה ובשאלות של מוסר ובחירה. בנוסף,
ישנו דיוויד יום, אותו מגלם הנרי איאן קיוזיק, שהגיע לאי בעקבות מרוץ בו לקח חלק
באוקיינוס השקט. יום הוא פילוסוף סקוטי הנחשב לממשיך דרכו של ג'ון לוק (הפילוסוף)
שעסק בדטרמיניזם. אהובתו של יום, פנלופה ווידמור, קרויה על שמה של פנלופה מיצירתו
האפית של הומרוס, "האודיסיאה". בעונות האחרונות של הסדרה, מאמץ לוק את
השם ג'רמי בנתהם, אף הוא פילוסוף. לא במפתיע, הגותו של בנתהם התנגדה לזו של לוק.
אוריינטציה, דארמה וקארמה
עם תחילתה של העונה השנייה מגלים הניצולים
את הבונקר שנבנה מתחת לאדמה ע"י "יוזמת דארמה". מי היא אותה יוזמה
ומי האנשים העומדים מאחוריה? בשלב זה עדיין לא ברור. בהמשך, אחרי שנוחתים על האי
משלוחי מזון מיסתוריים שמקורם לא נודע, מבינים הניצולים כי דארמה עדיין נוכחים
בדרכם במתרחש על האי. היוזמה מתגלה כמחקר של קבוצת מדענים שהקימו על האי כמה בונקרים,
שיועדו למטרות שונות. המפגש הראשון של הניצולים עם דארמה מתרחש בשעה שהם מגלים
סרטון "אוריינטציה" בתחנת המחקר בה הם נמצאים, הקרויה גם
"הברבור". אט אט עם התפתחות העלילה אנו מגלים כי המחקרים שערכה
"יוזמת דארמה" לא היו תמימים כלל ועסקו בתחומים מגוונים, מרפואה ועד מסע
בזמן. ועדיין לא הזכרנו את הענן השחור, האחרים ודב הקוטב שמופיע יום אחד על האי.
קאסט שלא נראה כמותו
כמות הדמויות (והשחקנים) בסדרה עצומה וכדי
לצפות בה תצטרכו לגלול רשימה ארוכה במיוחד ב-imdb. עבור רבים מהם הייתה זו
הופעה ראשונה, בעקבותיה זכו לחשיפה שלא ציפו לה. מעניין לגלות כי לאור העובדה
שעלילת הסדרה התפתחה בעודה מצולמת, גם עיצובן של הדמויות נעשה תוך כדי עבודה. יש
מי שאמורים היו לשחק בתחילה במספר פרקים, אולם נשארו על המסך וזכו בהמשך לתפקידים
בולטים. הצלחתה של הסדרה טמונה ללא ספק גם בבחירות הליהוקיות שעשו היוצרים לצד
התסריט הייחודי.
אבודים סדרת הטלוויזיה המובילה גאונות של יצירה הסרטון
מאמר זה נכתב על ידי נורית גולומב - סטודנטית שנה ג' בבית הספר ללימודי תסריטאות וקולנוע סם שפיגל בירושלים